22. července 2015

Dívka, která se třpytila - Recenze

Autor: Lauren Beukes
Originál: The Shining Girls
Počet stran: 368
Nakladatelství: Jota
Anotace: Harper získá v roce 1931 klíč od domu, který mu umožní cestovat časem. Nachází zde pokoj plný trofejí z vražd, které jednou spáchá – protože už je vlastně spáchal. Putuje časem od světové hospodářské krize třicátých let minulého století až po léta devadesátá a pronásleduje „zářící dívky“, mladé inteligentní a nadějné ženy „s potenciálem“. Pod dohledem je má od jejich dětství a zabíjí je až jako dospělé ženy. Vyprávění klouže dekádami tam a zpět. Vrah vedle těl zanechává obyčejné, ale přece zvláštní předměty a jiné trofeje si zase odnáší.
Kirby měla to štěstí, že Harperovo napadení přežila. Ví, že kromě toho, že se jedná o násilníka a psychopata, je na útočníkovi ještě něco zvláštního. Začne hledat další dívky, které však tolik štěstí neměly a podobná napadení nepřežily. S pomocí novinových výstřižků a rodin obětí pátrá po spojitostech s útočníkem a po jeho totožnosti. Jediného spojence nachází v novináři Danu Velasquezovi, který se jejím případem před léty zabýval. Kirby k němu přichází do redakce na stáž a jejich původně pracovní vztah se postupně začíná měnit v cosi osobnějšího. Důkaz – Dům a jeho tajemství –, který Kirby nachází, se zdá neuvěřitelný. Ale pro dívku, která přežila vlastní smrt, není nic nemožné. Situace se mění v neprospěch Harpera, protože teď začne ona pronásledovat jeho. Tak dlouho dokud celou věc nedovede až do konce.

Můj názor: Jeden dům. Jeden klíč. Jedna chvíle. Jeden vrah. Jedna dívka, a další dívka.. Přesně kvůli malým holčičkám, které se třpytily, vznikla Harperova posedlost. Jeho chuť vraždit je silná a nezastavující.

Harper byl dokonale vymyšlený zvrhlý vrah cestující časem. Byl surový, své oběti si vybral jako malé holčičky a poté si pro ně díky cestování časem přišel, až to byly dospělé ženy. Nezajímalo ho, že měly rodiny, přátele, děti. On je prostě přišel nemilosrdně zabít, pro něj se třpytily a přišel jejich čas. Probodnout Vás může někdo v jakékoliv chvíli. Těžko říct podle čeho si Harper vybíral dívky, které se třpytily, moc společného toho totiž neměly (alespoň podle mě :D).

Kirby přežila útok zvráceného vraha, a potom se ona sama stala jeho pronásledovatelkou. Jako když kočka honí myš – jednou se ta role prostě obrátí. Kirby pracovala jako stážistka v novinové agentuře, kde spadala pod sportovní magazín, ale ona chtěla přijít na totožnost sériového vraha, který i ji před lety napadl. Nikoho by normálně nenapadlo, že vrah cestuje časem a případy od sebe vzdálené přes 50 let má na svědomí jeden člověk. A protože cestovat časem se nedá jen tak, tak je velkou součástí toho všeho jeden dům a jeden klíč.

Autorku hodně obdivuji za to, jaký svět dokázala vymyslet, jakého vraha stvořila a za celou tu atmosféru příběhu. Ta kniha je zvláštní, nechutná, strašidelná, ale (jak řekla Rodaw) geniální. Nedoporučila bych ji lidem se slabým žaludkem a lidem, kteří se neradi bojí při čtení knih. Nejsem milovník thrillerů ani hororů, ale kniha se mi líbila svou zajímavostí. Bohužel jsem se neustále ztrácela v tom, v jakém roce zrovna jsem. I když jsem dávala sebemenší pozor, občas jsem se prostě ztratila a musela jsem se vracet k začátku kapitoly. Přesto bych knihu mohla doporučit, protože podobnou jsem zatím nečetla! :)
Velice děkuji obchodu knihcentrum.cz za poskytnutí recenzní knihy, knihu si můžete zakoupit zde.

,