4. října 2015

Malý princ - Recenze

Autor: Antoine de Saint-Exupéry
Originál: The Little Prince
Počet stran: 96
Nakladatelství: Omega
Anotace: Havárie letadla donutí vypravěče příběhu, který je zároveň autorovým alter egem, k přistání uprostřed pouště. Má zásobu pitné vody sotva na týden a proto musí opravit motor pokud možno co nejrychleji. Prvního dne ulehne unaven po celodenní práci a za úsvitu, stále tisíc kilometrů od nejbližšího lidského obydlí, ho probudí zvláštní hlásek, který ho žádá, aby nakreslil beránka... Alegorická pohádka pro děti i pro dospělé, kteří přemýšlí o ztraceném mládí a hledají životní moudrost, patří mezi nejvýznamnější díla svého druhu.

Můj názor: Malý princ je ve světě velký boom. Každý už ho četl, každý ho zná. Všichni ho milují. Já jsem donedávna vlastně ani pořádně nevěděla o čem vlastně je. Rodiče ho také nečetli a doma jsme ho neměli, jenže já jsem byla tak zvědavá, že jsem se tedy rozhodla si ho nakonec koupit.

Když jsem knihu asi před dvěma týdny přečetla, byla jsem z ní poměrně zmatená. Vůbec jsem nevěděla, co mám do recenze napsat, protože kniha je velice tenká a zároveň „těžká“. O Malém princi se říká, že to sice je pohádka pro děti, ale mnohem větší poznání přináší starším a dospělým čtenářům. Marně o tom přemýšlím a nějak mi ta kniha nedá spát, asi jsem jí úplně správně nepochopila, nebo v ní hledám až příliš velkou moudrost. Zatím to tedy chápu tak, že postavy, které malý princ na jednotlivých planetách navštívil, mají vyjadřovat určité osobnosti člověka, a my velcí čtenáři bychom sis z nich měli vzít především ponaučení.

Autor byl pilot vesmírných lodí, nevím, proč ho napadla zrovna tato kniha. Spíš mě překvapuje jak se takovéto jednoduché dílo stalo tak úspěšnou knihou.

Malého Prince mám i v povinné četbě, a jelikož se tato kniha asi nedá pochopit napoprvé, nepochybuji, že si ji někdy přečtu ještě jednou a nejspíš to bude brzo. Knížku bych tedy mohla doporučit, asi pro každou věkovou kategorii. Děti si budou užívat obrázky a starší se mohou zamyslet nad samotným příběhem a podstatou knihy. Pokud se nad knihou zamyslíte, vůbec to nebude taková odpolední jednohubka, jak by se od pohledu mohlo zdát. Zatím však knihu ohodnotím průměrně, protože zas až tak moc mě neoslovila.

,