5. listopadu 2015

Líbali jsme se - Recenze

Autor: David Levithan
Originál: Two Boys Kissing
Počet stran: 192
Anotace: Bestsellerový autor David Levithan napsal příběh založený na skutečné události – Harry a Craig, dva sedmnáctiletí kluci, se zúčastnili líbacího maratonu, aby překonali Guinnessův rekord a zároveň upozornili na předsudky panující ve společnosti. Dehydratovaní a nevyspalí se snaží překonat rekord a jejich úsilí se stává ohniskem, kolem kterého se točí příběh dalších dospívajících kluků, již hledají svoji vlastní identitu, lásku, řeší rodinné problémy – a hlavně touží objevit své místo v tomto světě. Levithan umně splétá nitky jejich příběhu do jednoho velkého o dospívání a hledání vlastní identity, zkrátka tom, jaké to dnes je být mladý kluk na kluky. David Levithan je autorem mnoha oceňovaných románů. Českým čtenářům je známý především svým románem Den co den. Dále pak knihami Nick a Norah: až do ochraptění a Dash & Lily – Kniha přání, které napsal společně s Rachel Cohnovou.

Můj názor: Harry a Craig se účastní líbacího maratonu, aby překonali světový rekord. Tento pár se dá považovat za hlavní v této knize. Jejich příběh je inspirován skutečnou událostí, autor však přebral jen motiv maratonu, jinak skutečné aktéry neznal. Dále v knize vystupoval Peter s Neilem, kteří na mě působili jako velmi romantický pár. Předposledním zmíněným párem je Ryan a Avery. Avery je kluk narozen v dívčím těle, a jelikož od mala každý viděl, že něco není v pořádku, Avery právě prochází změnou pohlaví. Možná také proto, že od začátku každý věděl, že se něco stane, dostal tak univerzální jméno. Poslední pár tvoří Cooper a Julian, z čehož Cooper byl zvláštní. Na internetu si tvořil pořád jiné identity, využíval ostatní kluky, ale ve výsledku to měl doma asi nejhorší.

Co mi v knize značně chybělo, byly kapitoly. Jsem zvyklá dočítat na konec kapitoly a poté tam dát záložku, tady prostě nebylo kde a dost mi to vadilo. Myslím si, že poslání této knihy je pouze ukázat nám, jak se v dnešní době bere homosexualita. Kniha jako taková žádný děj prakticky nemá, je to prostě jen vyprávění o několika klučičích párech. Každý kluk, který je na homosexuál touží po rodičích i rodině, která ho neodsoudí a bude ho brát takového jaký je.

V čem byla kniha dále zvláštní je, že byla vyprávěna několika způsoby což bylo třeba vyprávění z pohledu "my" nebo "oni" . Podivný zde byl také vypravěč. Pokud jsem to pochopila správně tak když se mluvilo v 3. os. č. mn. vyprávěli to jakýsi duchové (asi taky homosexuálů??). Vysvětleno to v knize nebylo tak jen předpokládám. Nebo to byla smrtka? Opravdu netuším.

Pokud se zde najde někdo, kdo je proti homosexualitě mohl by možná trochu změnit chování vůči homosexuálním lidem, a pokud stejně jako já patříte mezi ty, kterým to nevadí, možná jen získáte další pohled na svět. Kniha je psána opravdu svižně a velmi zajímavým stylem, také je velice tenká, tudíž ji přečtete během chvilky. Já jsem ji však četla několik dní, jelikož jsem se nad ní zamýšlela.

Každopádně bych knihu doporučila úplně všem, jak jedincům různých věků, tak orientací, tak oboum pohlavím. Myslím, že takovou knihu by si měl přečíst i nečtenář, aby pochopil, jak to dnes mezi takovými páry chodí. Rodiče by to mohlo perfektně připravit na situaci, kdyby se takováto věc stala jim, alespoň by věděli co nedělat.

, ,