12. března 2016

Adaptace - Recenze

Autor: Miroslava Varáčková
Originál: Adaptácia
Počet stran: 264
Nakladatelství: Slovart
Anotace: Zoya měla všechno - domov, přátele, rodinu… A pak lidstvo zdecimovaly války. Teď nemá nic. Přišla i o svůj domov. Ale přizpůsobila se. Vpřed ji pohání jen naděje, že ji vzácná mapa dovede do posledního útočiště na Zemi. Lidé zkoušení válkou a nemocemi se také přizpůsobili novému světu a bojují o každou minutu života. Osamělá dívka putující neznámou krajinou je pro ně snadnou kořistí. Když Zoje pomůže neznámý Simon, poruší tím křehkou rovnováhu poválečného společenství a musí za to zaplatit životem. A tak se Zoya vydává na cestu zničenou krajinou s nadějí, že ji mapa po jejím mrtvém kamarádovi skutečně dovede před brány města, kde ještě vládne lidskost. Tedy měla by… Dystopická verze budoucnosti v nejnovějším románu Miroslavy Varáčkové Adaptace má až nebezpečně blízko k realitě, která může zabušit na dveře už zítra.

Můj názor: Představte si, že přijdete o všechno. O rodinu, přátele i milovaného partnera. Planetu Zemi postihla epidemie, šířící se rychlostí moru a přeživší vedou těžký souboj s životem i mezi sebou. Nejsou léky, jídlo, místo pro život ani dostatek pitné vody. Zoynou jedinou nadějí k lepšímu životu je mapa, jenž ji zanechal Noe. Její mrtvý kluk. Zoya se musí starat o sebe, shánět jídlo a vodu, snažit se přežít a díky mapě doputovat na místo, které může a nemusí být záchranou. Netuší, však kam mapa vede, jelikož cíl je přísně utajený a pro pouhé oči je to obyčejný křížek na mapě. Musíte však být na pozoru, protože všechno může být jenom iluze.

Autorka mě dokázala překvapit jedním zvratem, který jsem nečekala. A že jsem toho čekala opravdu hodně, protože lži, iluze a přetvářky jsou všude kolem nás. Jak v dnešním světě tak v tomto dystopickém. V knize se setkáme se smrtí, láskou, dobrodružstvím, překvapením smutkem i radostí. Kniha je plná emocí, a záleží jen na vás, které vás pohltí. Já jsem z knihy nadšená. Nejvíce mě asi bavila část s názvem Město. Příběh se sice rozvinul už dříve, ale tato část se mi četla nejlépe a nejvíce mě zajímalo, jak to asi bude na další straně. Takže pokud se vám první polovina knihy bude zdát nic moc, věřím, že druhá část to vykompenzuje.
Co mi přišlo zbytečné, byly vnucené myšlenky na lásku. Poslední dobou autoři násilně přidávají lásku, zamilovanost, případně milostné trojúhelníky snad do každé knihy. Sice si ráda přečtu nějakou romantiku nebo erotiku, ale u dystopií/thrillerů apod. mi to není moc sympatické. Myslím si, že Adaptace by se bez toho klidně obešla. I když na druhou stranu chápu, proč autoři dávají tento jev do svých knih. Láska nám dává naději a naděje společně s podporou, odvahou a vytrvalostí nás drží při životě. Stejně to bylo v případě Zoyy a Simona, oba měli novou motivaci pro koho žít.
„Často si opakuju, že musím věřit, že se nesmím vzdát, že musím pokračovat, i kdyby krok vpřed měl být poslední, co ve svém životě udělám.“
Na knize mi vadila nepřítomnost rozdělení do kapitol. Kniha obsahuje pouze tři rozdělovníky s názvy: Cesta, Město a Návrat. Jsem zvyklá dávat si záložku na konec kapitoly, zde sice bylo jakési naznačení pomocí tří hvězdiček, ale to mi nevyhovovalo. Myšlenka, že v knize nejsou kapitoly a druhý rozdělovač je až někde v půlce knihy, mne spíše odrazovala od čtení. Takže pro příště, bych uvítala kapitoly. A ani korektura v knize není 100%, jelikož jsem v knize pár chybiček našla, a co jsem se tak dívala, i ostatní si jich všimli. (P.S. Jsem zvědavá jestli vás věk Zoyy bude šokovat stejně jako mě..)

I přes menší nedostatky, knize ráda dám plné hodnocení. A určitě bych ji doporučila každému, protože nevím, jak jinak bych knihu rozdělila. Určitě je pro obě pohlaví, a zároveň by se mohla líbit i někomu, kdo normálně dystopie nečte. Adaptace mi dala něco, co jsem potřebovala. Možná proto, mi byla vybrána. Potřebovala jsem si uvědomit některé věci, získat naději, podporu a chuť žít. A to, že je to kniha od slovenské autorky, tomu dodává ještě větší váhu.
Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji Lucce z Martinusu. Knihu si můžete zakoupit ZDE.

, ,