26. srpna 2016

Ten, kdo stojí v koutě - Recenze

Autor: Stephen Chbosky
Originál: The perks of being a wallflower
Počet stran: 213
Nakladatelství: Brio (Slovart)
Anotace: Když člověk stojí v koutě, může si všimnout spousty úžasných věcí. Ale pak přijde chvíle, kdy je třeba vykročit na parket a začít opravdu žít. Strhujícímu románu Stephena Chboskeho o dilematu mezi nečinností a touhou se dostalo nadšeného přijetí, vyvolal polemiku a získal miliony oddaných čtenářů. Příběh o dospívání na střední škole, který Charlie vypráví v dopisech, je otevřenější a důvěrnější než leckterý deník, zároveň vtipný i sžíravý. Nevíme, kde Charlie bydlí, ani komu píše - máme jen slova, o která se rozhodl podělit. Zmítán touhou žít svůj vlastní život i touhou vymanit se z role, která mu připadla, prozkoumává dosud neznámé území. Před ním se otvírá svět prvních lásek, rodinných dramat i nových přátelství. Svět sexu, drog a Rocky Horror Picture Show, kde klíčem ke štěstí může být například ta správná píseň, díky níž se můžete řítit tunelem a cítit se nekonečně. V Charliem se Chboskemu podařilo stvořit vypravěče, který vás uhrane a přenese zpět do divokých a intenzivně prožívaných dní na prahu dospělosti, kdy se život podobal jízdě na horské dráze.

Můj názor: Škola se kvapem blíží, ovšem doufám, že nikdo z vás z ní nemá takový strach jako Charlie. Ten právě končí základní školu a brzy nastoupí do prváku na střední. Sám. Bez kamarádů, bez sourozenců a úplně na okraji veškeré popularity.

Charlieho příběh začal velkým smutkem, který přešel v deprese. Ztrátu rodinného příslušníka nesl tento mladý chlapec velmi těžce. Přestal tyto deprese zvládat, neměl kamarády, neměl k dispozici ani své starší sourozence, bratra a sestru, kteří už měli své zájmy, a k tomu všemu co neměl, hlásal jeho status "brzy budu prvák na střední". Což ho nejspíš víc děsilo, než těšilo. Naprosto jsem chápala Charlieho, že se bál, že ani na střední si nenajde kamarády, protože když jste outsider, zůstanete jím navždy.

Ať už jste budoucí prvák nebo stávající středoškolák, mohli byste se do role Charlieho vžít. Protože problémy a situace, které ho potkaly, můžou potkat kohokoliv. Stejně tak jako kdokoliv může být tak citlivý, odstrčený, osamělý, nezkušený a zoufalý jako Charlie. V knize potkáme přátelství, první pusu, první lásku, řízení auta, alkohol i jiné látky. Zkrátka vše co potká většinu středoškoláků. Jméno Sam si zapamatujte, v knize totiž hraje důležitou roli - uhádnete už teď jakou?

Autor stvořil něco, co si může zamilovat mnoho generací, a já mu za to skláním poklonu. S podobnou knihou jsem se ještě nesetkala. Příběh je vyprávěn dopisy kluka, který píše někomu. Nevíme kdo je Charlie, komu píše ani proč se rozhodl s tímhle vším svěřit.

A proč si myslím, že by se do hlavního hrdiny Charlieho mohl vcítit opravdu každý? Protože je to obyčejný kluk, ano sice je trochu depresivní, ale i tak má obyčejné myšlenky, problémy a je prostě jako kdokoliv v jeho věku. Kniha je maličká, takže se skvěle vleze všude, takže pokud hledáte knihu na cestování, zkuste tuhle. Ovšem je tak skvěle napsaná že ji budete mít přečtenou hned, a stránek také nemá zrovna moc. Nevím, do jakého stylu bych mohla tuto knihu zařadit, no a tak bych byla ráda kdyby si ji přečetl úplně každý.

Jo a nezapomeňte, my vlastně nevíme, jak se Charlie doopravdy jmenuje. Třeba je jeden takový i ve vašem okolí. A pokud jste líní číst knižní zpracování podívejte se na to filmové.
Tímto bych chtěla poděkovat knihkupectví martinus.cz a Lucce za poskytnutí této knihy k recenzi. Pokud jste knihu ještě nečetli a nalákala jsem vás, můžete ji koupit zde.

, , ,