Oko za oko - Recenze

Autor: Jenny Han & Siobhan Vivian
Originál: Burn for Burn
Počet stran: 272
Rok vydání: 2017
Nakladatelství: CooBoo
Anotace: Velké holky nepláčou, ale vezmou svůj osud pevně do rukou. Ostrov Jar není jen idylické místo na dovolenou, ale to vědí pouze ti, co na něm žijí. Kat, Mary a Lillia chodí na střední školu, ale to je asi to jediné, co mají společného. Tedy kromě touhy pomstít se. Pomstít se těm, kteří je šikanovali, vysmívali se jim a udělali jim ze života peklo. Špatné věci se totiž stávají i hodným holkám. Ale i hodné holky se umějí bránit. A tyhle tři dohromady? Jsou schopné čehokoli…

Můj názor: Knihou nás provází tři náctileté, téměř dospělé dívky, které se nepravidelně střídají ve vypravování. Mary, Kat a Lillia chodí na střední školu na ostrově Jar. Každá z dívek je jiná. Vypadají jinak, pochází odjinud, jsou z jiné sociální vrstvy, baví se jinými lidmi a na první pohled je kromě stejné střední školy vůbec nic nespojuje. Ovšem časem přijdou na to, že pomsta je to po čem všechny touží. I přes všechny rozdíly se dají dohromady, a navzájem si slíbí, že všechny u pomst setrvají a pomůžou těm ostatním. Postupně tedy spřádají a zdokonalují své plány, pro osobitou pomstu každé z nich. Jak moc se jim to povede nebo ne, už si musíte přečíst sami.

Přestože jsem ve stejném věku jako naše hlavní hrdinky (17/18 let) a měla bych se s nimi tím pádem ztotožňovat, příběh i jejich chování mi připadalo typicky americké a mnohokrát přitažené za vlasy. Nedokážu si představit, že bych se chovala jako ony. Některé scénky byly věkově vhodné spíše pro holky, kterým je okolo třinácti let, například výměna opalovacího krému za krém na akné (součást jedné pomsty). Jiné scénky naopak zahrnovaly stěžování si co všechno tyto dívky ve věku 17/18 let nemohou dělat, a mě to tedy nepřipadalo jako nějaká tragédie. Nechodím na párty, nejsem roztleskávačka, ani nežiju na ostrově, ale rozhodně se můj život kvůli tomu nehroutí.

Když už se blížil konec knihy, tak jsme postupně dozvídali, co se tedy doopravdy v minulosti stalo Mary, a proč se Reevovi chtěla pomstít. To co se stalo Lillii nepřeju nikomu, a chápu, proč říká, že už klukům nevěří. Maryin důvod mi také přišel celkem smysluplný, a její minulost holt nebyla procházkou růžovou zahradou. Pomsta Kat šla trochu mimo mě, ale obecně jde o typickou holčičí válku.

Kniha je svižná, jednoduchá, dobře a rychle se čte. Není zde nic těžkého či komplikovaného co byste si museli složitě představovat. Je to typický holčičí román. Na začátku může působit příliš zidealizovaně, ale myslím si, že časem se autorky polepšily a už to nebylo tak moc lidově řečeno „na hlavu“. Na konci knihy přibývalo napětí a příběh už neměl ten jednoduchý sladký holčičí směr jako na začátku. Tudíž už se mi kniha začala líbit o něco víc. Ano líbila se mi po celou dobu, ale to proto, že já mám ráda tyhle odpočinkové knihy, které se v podstatě čtou samy. Jenny Han je prostě můj šálek kávy!💗

Příběh skončil napínavě a já jsem moc zvědavá, čemu se autorky budou věnovat v dalším díle. Trojici hlavních hrdinek jsem si oblíbila, byly to klasické puberťačky, ale přesto sympatické a tak se těším na mé další setkání s nimi. Moc se na druhý díl Oheň a plamen těším, tak doufám, že bude ještě lepší než ten první.

Nevím, zda bych tuto knihu doporučila starším čtenářkám, protože by nad tím nejspíš kroutily hlavou stejně jako já. Či naopak mladším děvčatům (mám na mysli dívky okolo 12/13 let), které by si mohly udělat mylné představy o životě, o střední škole, o klucích apod. V této situaci asi více záleží na vkusu a na typu knih, které rády čtete, než na vašem věku. A přestože jsem nad touto knihou místy kroutila hlavou, tak se mi líbila a těším se na další díly, neboť si moc ráda odpočinu u nějakého podobného příběhu. Tento typ knih totiž ráda vyhledávám pro odpočinkové čtení. Je to takový kontrast s náročnějšími knihami.

Oko za oko bych doporučila naprosto každému čtenáři, kterého zaujme anotace nebo má rád nenáročné odpočinkové holčičí romány. Věkově bych tuto knihu nějak neomezovala. Pro milovníky hororů a fantasy toto asi nebude ta správná volba, ale pokud rádi čtete knihy tohoto typu, tak směle do toho! Nebudete zklamaní.
Za poskytnutí knihy k recenzi děkuji společnosti albatrosmedia.cz. Knihu si můžete zakoupit zde.

, ,